Jak spočítat finální cenu výroby audio nosičů během pár minut?
Po zkoušce sedíte s kapelou u piva. Máte příjemný pocit, že už jste př ...
Výrobě hudebních nosičů se věnujeme už dvě dekády. Když se vydáme zpátky v čase ještě trochu dále, ocitneme se pod pódiem, ze kterého se valí hardcore a grunge. Právě tady se začala psát historie AZCD. Ohlížíme se za úspěchy a nezapomenutelnými zážitky, ale také obtížemi, kterým jsme uplynulých dvacet let čelili.
Psaly se rané devadesátky a náš zakladatel Marek Košulič pomáhal kapelám jako Insania a dalším kytarovkám shánět koncerty. Obrážel punkové mejdany a poprvé narazil na problémy, které trápily většinu menších i středně velkých hudebních uskupení. Vydat album si obyčejný smrtelník v té době v podstatě nemohl dovolit. Nestačilo mít kolem sebe skupinu talentovaných přátel, co by pomohli s nahráváním, produkcí, focením a grafikou. Někdo totiž ten skvostný kus umění musel také fyzicky přivést na svět. A v tom byl háček.
Zpočátku Markovi připadalo, že jedinou možností bylo kontaktovat některé z velkých vydavatelství, jenže ta nezávislou scénu zcela opomíjela. Časem objevil nahrávací studia s kontakty na lisovny, která dokázala celý proces výroby domluvit. Jenže za službu si mnohdy účtovala i stoprocentní marži, takže finální cena byla mimo finanční možnosti většiny interpretů. Teprve na přelomu milénií se ledy pohnuly, konečně se totiž objevila možnost zhotovení nosičů už od několika desítek kusů díky rozšíření vypalovacích mechanik a duplikátorů.
Marek chtěl nabídnout službu, která nezávislým umělcům pomůže dokončit jejich práci za dostupnou cenu a v roce 2002 získal první zakázky. Brzy se ovšem objevily první zádrhely. Lisování byla stále velmi drahá záležitost — když započteme růst mezd, vyšel jeden kus oproti dnešní době zhruba na pětinásobek. Hudebníci si tak častěji objednávali kopie vyrobené v duplikátoru, který měl sice výrazně levnější provoz, ale také mnohem větší chybovost. A ani fanoušci „vypálená“ alba zrovna příliš neocenili.
V roce 2003 jsme spustili první verzi webu pod hlavičkou AZCD a kromě kapel se začínají ozývat také reklamní společnosti, které v té době nosiče hojně využívaly k propagaci. Marek vzpomíná třeba na zástupce norské značky rybářských potřeb, která několikrát do roka objednala tisíc kopií s videi, na kterých prezentovala nové navijáky. Po vyrobení je následně rozvážel do prodejen po celé České republice. Protože jsme ale vždycky chtěli cílit především na umění, v roce 2008 jsme spustili vůbec první online kalkulátor nákladů na výrobu hudebních nosičů ve střední Evropě. To se ukázalo jako prozíravý tah, protože když o rok později přišla finanční krize, velké firmy okamžitě seškrtaly výdaje na marketing a zastavily zakázky na reklamní nosiče.
Marek Košulič vyrábí audionosiče již více než 20 let
Najednou bylo pro muzikanty snadné zjistit, jestli si mohou vydání svého alba dovolit. Stačí zadat do kalkulačky několik údajů a za pár vteřin dostanete výslednou cenu bez nějakých skrytých navýšení a poplatků. Začaly se hojně ozývat i menší kapely a telefon zvonil v průběhu celého dne v podstatě bez ustání. Marek si také uvědomil, že některé věci vysvětluje pořád dokola. Rozhodl se proto na webové stránky sepsat informace, které by měl znát každý, kdo se pro výrobu hudebních nosičů rozhodne. A nadto zavedl systém konzultací, které si umělci mohou na webu zarezervovat. Nezávazně a zcela zdarma.
Konzultace trvá zpravidla kolem hodiny a hudebníci se během ní dozví vše potřebné. Setkání probíhá online a může se jej účastnit klidně celá kapela, což je důležité zejména tehdy, pokud se jedná o její první zkušenost s přípravou hudebního nosiče. Vyjasní se detaily přípravy a domluví se termín dodání. Zádrhely se přesto stávají. Například když onemocní grafik a přitom hoří termín křtu, na kterém by nahrávky rozhodně neměly chybět. V takovém případě v AZCD uděláme všechno pro to, abychom to stihli včas. Protože se tým okolo Marka Košuliče časem rozrostl, zmíněnou grafiku například dokážeme dokončit u nás. Krabice s CD jsme také několikrát odvezli na vlastní náklady přímo do klubu, kde už muzikanti zapojovali kytarové aparáty a stavěli bicí.
Abychom mohli zaručit termín dodání, dlouhé roky úzce spolupracujeme s několika pečlivě vybranými lisovnami. Díky tomu dokážeme flexibilně reagovat na poptávku i případné poruchy strojů. Pokud dojde na jedné lince k výpadku, dokážeme výrobu obratem přesměrovat jinam. Lis na CD má přesně daný standard, a výsledná kvalita je tak stejná u všech výrobců.
Trochu odlišná situace panuje u vinylů. Ty jsme s jejich opětovně rostoucí popularitou zařadili do nabídky na popud samotných muzikantů. Než jsme však našli kvalitní a spolehlivé dodavatele, prošli jsme si několika slepými uličkami. Zkoušeli jsme spolupracovat s továrnami v Estonsku a Nizozemí, ty ale byly příliš drahé a výslednou cenu navíc navyšovaly náklady na dopravu. V Itálii byl zase problém se spolehlivostí a dodržováním termínů.
V současné době již několik let zadáváme výrobu dvěma osvědčeným fabrikám. Kvalita je u obou v podstatě k nerozeznání a komunikace s nimi skvěle funguje. I v tomto případě platí, že spolupráce s vícero výrobci nám dodává potřebnou flexibilitu a pomáhá plnit zadané termíny.
Již od samého začátku vyrábíme hudební nosiče pro slovenskou hudební scénu. V minulosti jsme mimo jiné spolupracovali se špičkou tamní hip hopové scény v čele s legendárním Kontrafaktem. Časem jsme prorazili také na rakouský trh a následně se nám otevřely dveře dále na západ. Zásilky posíláme také do Německa, Itálie nebo Francie. Audio nosiče občas dodáváme také kapelám z Japonska, USA a dnes i z Velké Británie. Ty si od nás desky objednávají, když míří do Evropy na turné.
Můžeme uvést třeba vzpomínku Zdeňka Šimečka, majitele labelu Lacerated Enemy Records: „V červnu 2012 jsme jeli evropské turné s kapelou Condemned a potřebovali jsme vyrobit druhý re-press kultovního alba Desecrate the Vile. Spolu s námi jela ještě kanadská kapela Unbreakable Hatred. Jeli jsme na dánský SickFest, a protože jsme neměli moc času, s Markem Košuličem jsme se domluvili na předání na severu Německa.“ Z našeho pohledu to vypadalo tak, že jsme sedli do auta, s legendami death metalu jsme se potkali na benzince nedaleko Hannoveru pozdě v noci, přeházeli nahrávky do kapelní dodávky a zase se rozloučili. Pokud můžeme muzikantům vyjít vstříc, neváháme ani minutu.
Pro Floexe jsme tiskli na metalický papír
V minulosti se nám mnohokrát osvědčilo, že odvaha dělat věci jinak se vyplácí. Ačkoli jsme několikrát narazili, například během výroby CD s nestandardním grafickým zadáním, nakonec jsme po několika pokusech přišli na správný technologický postup a výsledek stojí za to. Vyrobili jsme nahrávky se zlatou ražbou, pro Floexe jsme tiskli na metalický papír a Dara Rolins si u nás nechala udělat knihu fotografií se sametovým potahem. Zkušenosti máme také s kombinací matného a lesklého laku nebo výrobou obalu v podobě kulaté plechové krabičky. Ať už vyrábíme nosiče pro Ewu Farnou, Dogu, nebo kapelu, která hraje jen tak pro radost, vždycky do práce dáváme kus srdce tak, abychom si při ohlédnutí zpátky mohli říct, že jsme pro nejlepší možný výsledek udělali vše, co bylo v našich silách.
Po zkoušce sedíte s kapelou u piva. Máte příjemný pocit, že už jste př ...
Vydáváte nové album a už se nemůžete dočkat, až budete mít v rukou svů ...
Vážení hudebníci, promotéři, manažeři a zájemci o hudební nosiče, d ...