Chcete si získat nové posluchače a těm stávajícím dát vědět, co zrovna děláte? Nejjednodušší cesta je založit si profil na sociální síti. To ale není jen Facebook! Náš seriál vám poradí, jakou síť si vybrat, abyste mohli oslovit co nejvíce potenciálních fanoušků.
Doba, kdy sociálním sítím bezvýhradně kraloval Facebook, je už pěkných pár let pryč. Dnes jich frčí hned několik desítek. Každá se přitom zaměřuje na určitou skupinu lidí podle věku, pohlaví nebo zájmů. Kde si tedy založit profil pro váš hudební projekt? Nejprve musíte vědět, kdo jsou vaši posluchači. Abyste je mohli oslovit na těch správných sociálních sítích, měli byste znát alespoň jejich věk, pohlaví a ideálně ještě další informace. Podle toho se pak můžete rozhodnout, na kterou z nich se zaměřit.
Jak se hledá posluchač v 21. století?
Jak ale zjistit třeba věk posluchačů, když na koncertě je to pokaždé jiné a vyptávat se mezi kamarády by k ničemu nevedlo? Pomoci vám můžou nástroje pro webovou analytiku. Nemějte strach, nebudete se muset prohrabovat desítkami grafů naplněných programátorskou hatmatilkou. Bude vám stačit pár základních nástrojů a údajů. A uvidíte, že se to vyplatí!
Lehce a rychle s Alexou
Pro začátek je ideální Alexa, kterou provozuje Amazon. Stačí na webu služby Alexa zadat www adresu a sjet úplně až na konec stránky. Najdete tu řadu zajímavých statistik – kdo stránky navštěvuje, jaký je jejich věk, vzdělání či příjem. Prozkoumejte weby muzikantů, kteří vás inspirují, a s nimiž byste si třeba chtěli jednou zahrát. Gratulujeme. Právě jste objevili vaše publikum!
Pokud máte vlastní webové stránky, také je můžete zkusit do Alexy zadat. Počítejte ale s tím, že podobné nástroje potřebují poměrně vysokou návštěvnost. Pokud na ně chodí jen pár skalních fanoušků, nic vám neprozradí.
Dopodrobna s Adwords
Ještě detailnější nástroj pro zjištění, kdo nejčastěji poslouchá hudbu vašich idolů nebo žánrových souputníků, jsou Google Adwords. Používají ho hlavně digitální marketéři, ale skvěle poslouží i k uměleckému použití. Nejprve je potřeba vytvořit si účet a zorientovat v jejich ne příliš přehledném rozhraní. Rozhodně se ale těch pár minut navíc vyplatí. Získáte totiž ještě podrobnější informace, než jaké vám nabídne Alexa.
Abyste je našli, musíte po přihlášení kliknout na záložku Nástroje a v ní vybrat odkaz Plánovač kampaní v obsahové síti. Pak pod zelenou lupou klikněte na odkaz Najít nové návrhy pro cílení s použitím sousloví, webu nebo kategorie. Sem už stačí jen zadat webovou stránku a prohlédnout si detailní informace o návštěvnících. Dočtete se zde jejich věk, pohlaví i druh zařízení, ze kterého přicházejí na stránky. V Adwords můžete zadat nejen webovou stránku, ale i klíčové slovo. Sem zadáte libovolný hudební žánr. Služba vám pak rozepíše informace o lidech, kteří si tento styl vyhledávají na Googlu.
Příště: Vybíráme sociální síť
Teď už víte, kdo je vaše publikum. V příštím díle se podíváme na to, jak zajistit, aby se o vás publikum dozvědělo. Rozebereme si nejznámější sociální sítě podle toho, kdo je navštěvuje. Uznejte sami – nemá cenu udržovat profil na nejoblíbenější síti mezi teenagery, pokud hrajte klasický jazz. A naopak!