„Všechna čest knihařům!“ Marek představuje originální cédéčka z jeho dílny
Marek Košulič, zakladatel společnosti AZCD, se výrobě hudebních nosičů ...
Dneska můžeš dělat cokoliv, je to jednodušší. Já jsem vlastně pásky ani nezažil, nikdy jsem je neměl. Tohle studio je hybridní. Do každé fáze nahrávání a produkování promlouvá jak digitál, tak analog. Nahrávání, mix i master – všechno hybridní systém.
Klasika. Overheady, přechody, kotel. Řekněme dva, čtyři, šest, osm, devět. Ve výsledku je to kolem čtrnácti mikrofonů. Vždy dávám dva overheady, i když se to dá udělat jen na jeden. Každý buben má vlastní mikrofon. Pak v místnosti rozmístím ještě různě dva, tři až čtyři mikrofony. Pokud bych měl větší místnost, dám i víc (smích).
Jo, jo, vždycky všechny, i když je to slyšet třeba jen malinko. Je mi líto to tam nedat. I mikrofony umístěné po stranách místnosti – to je vždycky taková drsná stránka. Taky záleží, kam to dáš. Vždycky bych chtěl, aby tam byly bubny, a ne jenom činely, do kterých bubeníci tak strašně rádi práskají (smích).
Beatles nahrávali ty starší věci taky na jeden mikrofon. Navíc občas zmixovali bicí jen na jednu stranu. Bicí hrály jen zprava, nebo zleva. Jo, to se používá pořád, ale to by po mně musel někdo chtít, sám bych to spíš nepoužil. Někdy je to nouze takhle nahrávat na jeden mikrofon, ale spíš myslím, že je to často tvořivost.
Kapela už většinou ví, často chce hrát spolu, všichni dohromady. Začínají už přemýšlet i o postupném nahrávání na stopy, ale většinou hrají všichni. Potom se přetočí kytary, basy, zpěv, no, v podstatě všechno a někdy z původní nahrávky nezbydou ani ty bicí (smích). Mám možnost izolovat nástroje. Když chtějí hrát všichni, tak izoluji kytary, basu a tak dále. Hudebníci pak mohou být, kde chtějí. Pospolu nebo u bedny. Někdy mívám zpěváka přímo v režii, protože tady na sebe všichni vidí.
Počkej, já jenom otevřu Barči. (Do režie přiběhne fenka.) Používal jsem Sonar, Studio One a Pro Tools. Sonar už nepoužívám, protože se nevyvíjí. Kdyby to šlo, tak bych si vymyslel vlastní software, protože v každém mi něco chybí, co v tom druhém je. Hodně propracované je Pro Tools, ale ten interface je jako z doby Windows 3.1. Velice dobře se mi teď dělá ve Studio One. Je to hodně nový, čerstvý, příjemný. V Pro Tools mi dost vadí, že tam nejsou změnitelný uživatelský klávesový zkratky. Jsou tam natvrdo, to je prostě peklo. Ale na druhou stranu je tam spousta funkcí, které mi jinde chybí. Teďka nahrávám všechno do Studia One. Mixuji v Pro Tools i ve Studiu One.
Na vokály používám kondenzátorový mikrofon od Warm Audio, inspirovaný slavným Neumannem U 87, a někdy přidám ještě AKG C414. Tyhle mikrofony používám taky částečně na bicí a akustické nástroje. Ke kytarovému kombu postavím klasiku Shure SM57, občas přidám zase i ten kondenzátor AKG. No, anebo si někdo vymyslí, že potřebuje na jeden kytarový záběr mít tři bedny a na každé bedně tři mikrofony. Už se mi stalo, že jsem měl na jeden záběr patnáct mikrofonů. Pak je ale dobrý, když to zpracovává někdo jiný (smích). Čím víc mikrofonů, tím se práce i zvuk znejasňují. Ale zase si můžeš vybírat. A to si potom taky vybereš!
Pořád plánuju. Vše je omezeno jenom finančně, jinak by to lítalo (smích)! Užil bych ještě pár nových preampů. Momentálně mám šestnáct preampů plus osm pomocných, takže mám osm prázdných míst v převodníku. Ale každý dobrý kanál stojí aspoň 10 000 Kč, ty lepší i kolem 20 000 Kč.
Mám tady kontroler od Novation. Dobrej kontroler, fakt dobrej. Jestli chceš, můžeš se podívat. Já na to moc nehraju, to mě docela mrzí.
Možná bychom se mohli domluvit (smích).
Tohle je teď už částečně vyřešeno. Youtube, Spotify ti to oříznou, když to tam dáš silněj a nad jejich standard. Takže dělám různé verze výsledných masterů. Někdo to zatím neomezuje, třeba Bandcamp to zatím neřeší. Tím pádem loudness war v určitých oblastech končí. Já to i zkoušel nahodit silněji. Bylo to ale fakt zprasené a ve výsledku i míň hlasité.
Jo, jo, souhlas, každý přístroj má kolečko hlasitosti. A dynamika nahrávky zůstane pěkně zachovaná. Myslím, že teďka už to bude lepší. Podívej se na to i vizuálně – na nahrávkách z devadesátek vidíš hezké kopečky. Teďka občas zahlédneš obdélník s ostrou hranou. Já to nemůžu ani vidět, jak je to rovný, tak na mne to působí blbě už opticky.
Nahrávání kapely Miserable One ve studio Ziki (foto WildMotion)
Vinyly se mi líbí, ale technicky si myslím, že to pořád ještě není ta technologie, která převládne. I deska se opotřebuje.
Myslím, že je to dobrý. Já teda svůj účet nemám. Poslechnu si spíš internetové rádio. Třeba francouzské rádio Fip. Tam hrají moc fajn, je to pestrý a fakt pohodička. Počkej, podíváme se, co tam mají teď. Zrovna hrají rok 1969. Ale vždycky tam naběhne něco, co tě překvapí. Streamují věci od vážné hudby až po elektroniku. Pak se rád dívám na živáky seattleského rádia KEXP, to mají zvládnuté perfektně. Taky jsem plánoval živé streamy ze svého studia, ale zastavilo se to na videotechnice. Není to vůbec levná záležitost. Zvukově jsme to měli připravené. Ale obraz bych chtěl snímat minimálně na čtyři kamery. Zatím to necháváme ležet.
Leto, Laundered Syrup, Safety First, Unna, … Je toho hodně. Něco mám vypsané na webu.
Mám, mám. V poslední době taky romské rappery. Je to zajímavé, člověče.
Jó, jó (smích). Před časem tady byla jedna metalová kapela a já si s jedním člověkem prostě nesedl. Nebylo to o kapele, spíš o konkrétním člověku. Ale to se stane, že jo.
Jsem tu pořád, já nic jiného nedělám. Občas si zajedu do kuchyně (smích). Nenahrávám ani nemixuji non-stop, taky se tu vzdělávám.
Co se dá dělat. Je to tak, nemám z toho úplně radost. Ale když sedím v nějaké hospůdce u potoka, tak pak si taky něco pustím i z telefonu, že jo.
Při mixování záleží strašné moc taky na místnosti, ve které posloucháš. Místnost ovlivní zvuk i víc než kvalita beden. Já mám celkem masivně řešenou akustiku. Skoro žádný plochy tady nejsou rovnoběžný. Vymysleli jsme spoustu nepravidelností, panelů a difuzních prvků. Budování trvalo roky a šlo to pomalu. Vše jsme dělali v poměrně úzké skupině přátel. Předtím jsem byl v Prostějově, tam to bylo takový spíš provizorní, ale myšlenka byla silnější, takže to šlo.
Autor fotografií ze studia: Kateřina Čabajová
Marek Košulič, zakladatel společnosti AZCD, se výrobě hudebních nosičů ...
„Vyráběli jsme CD pro jeden hardcore band a ti se s tím nepárali. Obje ...
Kvalitní nahrávací program můžete mít nejen zadarmo, ale ještě si může ...
Je to tak pokaždé. Vždy před koncem roku je Váš zájem o naše služby obecně obrovský a nám to dělá velkou radost.
Bohužel naše kapacity na linkách, tiskových strojích, lepičkách a v kompletaci nejsou neomezené.
Protože chceme udržet kontinuální výrobu bez zbytečných zádrhelů, musíme drobně protáhnout dodací termíny na všechny kartonové obaly: digipacky, digifily, digisleeve a kartonové obálky a také na výrobu gramodesek
Jde řádově o dny (2 – 3 dnů) u kartonových obalů a o týdny (1 - 2 týdny) u výroby gramodesek. Toto platí až do odvolání.
Děkujeme za pochopení, Vaši trpělivost a shovívavost.