Jak spočítat finální cenu výroby audio nosičů během pár minut?
Po zkoušce sedíte s kapelou u piva. Máte příjemný pocit, že už jste př ...
Letos uběhlo 40 let od vydání prvního CD. Nový hudební nosič přinesl řadu změn a výrazně urychlil vývoj. Osmdesátky se podílely na utváření hudebního průmyslu, kvetl underground a do módy přicházely nové trendy. V následujícím článku vás seznámíme s historií CD a podíváme se na speciality z výroby, old school design i současné kusy.
Samotný CD nosič vznikl již v roce 1979 jako společný projekt firem Sony a Philips. Teprve 17. srpna 1982 však přišlo na trh první hudební CD, a to rovnou The Visitors od skupiny ABBA. Společně s ním přišel na pulty také první přehrávač z dílny značky Sony.
U nás proběhlo slavnostní zahájení výroby 13.7. 1989 v tehdejších Gramofonových závodech v Loděnici u Berouna.
CD zažila svůj rozmach v 90. letech, ale vydání vlastního CD bylo poměrně drahé. Pokud chtěla kapela vydat desku, většinou jí nezbylo než se upsat labelu. Neexistovala možnost nechat si vylisovat CD bez smlouvy s fabrikou, už jen proto že minimální odběr se pohyboval okolo 1 000 ks, což si rozhodně nemohl dovolit každý.
Tehdy ještě fungovaly kamenné krámky a standardní distributoři, kteří CD rozváželi. Jak bychom řekli v té době, „existovaly i punkový distra“, nicméně samotné nahrávky bylo třeba nechat vyrobit ve zvukových studiích. Některá z nich případně pomohla zařídit i samotný kontrakt s výrobnou.
I v devadesátých letech existovaly alternativní způsoby výroby. Jednou z možností bylo koupit si drahou CD mechaniku a vypalovat CD doma. Dalším, značně nákladným, ale rychlým řešením, bylo zadat výrobu firmě s automatickými nebo poloautomatickými duplikátory.
Namísto potisku se v té době lepily na CD potisknuté etikety. Dnes to zní až neuvěřitelně, ale tehdy se jednalo o neskutečně trendy záležitost. Změna přišla až s přelomem tisíciletí.
Digitální tiskové mašiny na konci 90. let uměly velmi kvalitní tisk v malých nákladech za rozumnou cenu. Slušné copycentrum s takovou mašinou bylo ve městě prakticky na každém rohu. Už nebylo třeba zadávat výrobu velkým firmám. Stačil DIY proces výroby.
Obal CD kapely Soil z labelu Quazi Delict z roku 2006
Značka AZCD vznikla v roce 2003 po dvou letech undergroundu a již od počátku se zaměřila na poskytování servisu kapelám. Startovní čára minimálního nákladu byla tehdy většinou 1 000 ks, a i když se snížila postupně na 500 ks, bylo třeba nadále hledat reálná řešení po finanční i technické stránce.
Od začátku jsme pracovali na využití digipacků, které byly tehdy známé především ze zahraniční produkce. Papírové obaly však stály i třikrát více než plastová krabička. České a slovenské labely si vybíraly, do kterých alb investují, aby si nesnížily marži.
Jak vzpomíná Marek Košulič z AZCD: „My jsme si vytvářeli vlastní konstrukce těchto papírových obalů a lepili je ručně a tedy pořádně, takže to vypadalo fantasticky, lépe než produkty ze strojových lepiček, což v průběhu času začaly oceňovat independentní labely, jako např. Quazi Delict s CD Soil. Na přelomu nultého a prvního desetiletí to byli třeba X Production.“
CD Gerda Blank, které jsme dělali pro X Productions
Roku 2009 přišla finanční krize. Ceny výroby CD šly dolů a labely si začaly pečlivě vybírat, co vydají a co ne. Produkce byla pestrá, ale nejvíce letěly digipacky. Cenila se originalita. Vymýšlely se inovace, aby obal zaujal, přivedl posluchače ke koupi a podpořil image kapely. V té době byla plastová krabička považována za něco obyčejného až méněcenného.
Originální byl i Momo a jeho album Heroin, na kterém jsme pracovali v roce 2015
Snaha přinést na trh něco nového a neokoukaného vedla ke vzniku například CD booků, tedy knih, které obsahovaly CD. Prioritou bylo, aby měl produkt přidanou hodnotu – něco, díky čemu si ho lidé koupí – a to platí dodnes. CD si dnes málokdo pustí, ale je vzpomínkou na koncert a limitované edice se zase vyjímají doma na poličkách. Klasické CD má své místo i v současné době, kdy ožívá s každým novým nápadem.
Pro Daru Rolins jsme připravili tuto speciální CD knihu
A nápady u nás mají zelenou.
Tohle to CD jsme s kapelou Ponk rok ladili!
Po zkoušce sedíte s kapelou u piva. Máte příjemný pocit, že už jste př ...
Za dvacet let jsme pomohli stovkám umělců přetavit jejich vlastní vize ...
Nahrávání hudby ve studiu není levná záležitost a kapele pak nemusí zb ...
Je to tak pokaždé. Vždy před koncem roku je Váš zájem o naše služby obecně obrovský a nám to dělá velkou radost.
Bohužel naše kapacity na linkách, tiskových strojích, lepičkách a v kompletaci nejsou neomezené.
Protože chceme udržet kontinuální výrobu bez zbytečných zádrhelů, musíme drobně protáhnout dodací termíny na všechny kartonové obaly: digipacky, digifily, digisleeve a kartonové obálky a také na výrobu gramodesek
Jde řádově o dny (2 – 3 dnů) u kartonových obalů a o týdny (1 - 2 týdny) u výroby gramodesek. Toto platí až do odvolání.
Děkujeme za pochopení, Vaši trpělivost a shovívavost.