Jak spočítat finální cenu výroby audio nosičů během pár minut?
Po zkoušce sedíte s kapelou u piva. Máte příjemný pocit, že už jste př ...
Náš původní plán bylo najít vydavatelství, které by mělo zájem naše album vydat v tom smyslu, že by se postaralo o náklady a propagaci výměnou za určitý zisk z prodeje. Jenže hledat si svépomocí vydavatelství je v umění složité. A v našem žánru se to ještě znásobuje. Po nějakém čase neúspěšného hledání jsme byli konfrontováni s realitou, že si budeme muset album zaplatit na vlastní náklady.
O crowdfundingu jsme už samozřejmě slyšeli, ale ani jednou jsme se na žádné kampani nepodíleli. Crowdfunding navrhla jako poslední možnost moje přítelkyně, která si stála za tím, že financováním touto formou nic neztratíme. Její bratr získal prostředky na vydání svého alba právě touto cestou, a dokonce na té samé stránce jako my – na Startovači. Viděli jsme v tom navíc kromě nástroje pro dosažení našeho cíle i zajímavou zkušenost a zábavu spojenou s neustálým sledováním příspěvků a napětím, jestli se to podaří.
Nemá smysl si cokoli nalhávat. Jsme malý a neznámý projekt v malé a neznámé subkultuře, který za sebou nemá bohatou historii alb ani koncertů. O velké fanouškovské základně tedy můžeme hovořit jen těžko. Spoléháme se spíše na lidi s otevřenou myslí, které by mohlo zaujmout něco nového.
Album Wastelands je i v rámci dark ambientového žánru něco nového. Je to experiment uvnitř už tak dost experimentální hudby. Naše hudba se nezaměřuje na nikoho konkrétního, a je tak větší šance, že zaujme jak fanoušky experimentální nebo atmosférické hudby, tak mainstreamu. A právě na takové lidi spoléháme. Tahle kampaň je pro nás určitě promo. Propagace je primární úloha jakékoli kampaně, ať už je předvolební či crowdfundingová. Pokud díky ní získáme nějaké nové fanoušky, je otázka, ale pravděpodobnost tam určitě je. Ostatně všechny odměny se točí okolo alba v kampani. Takže pokud se někomu bude líbit, věříme, že my tak získáme někoho, kdo bude naše kroky sledovat i v budoucnu.
Crowdfundingový server nám doporučil, abychom si přečetli podrobnosti o crowdfundingu na jejich blogu. Zároveň tam mají i rady, které jsou skutečně detailní a velmi dobře popsané. Stejně tak vám v průběhu kampaně člověk ze serveru radí, co by se ještě dalo udělat, co by bylo lepší upravit nebo vzít v potaz. To se týká i výběru odměn, které jsou nedílnou součástí crowdfundingové kampaně. Nějaké odměny navrhne server, ale do značné míry záleží na charakteru projektu. Konečné rozhodnutí je ale na vás. Jenom vy víte, co jste reálně schopní jako odměnu poskytnout. Nám například server doporučil dát do odměny pozvánku na křest alba nebo vyhlášení podporovatele na křtu. Jenže Theatrum Spirituum nekoncertuje, takže pochopitelně ani žádný křest nebude. Vybrali jsme odměny tak, aby byly v rámci našich schopností a kontextu našeho hudebního projektu.
Někde jsem slyšel, že základem úspěšného crowdfundingu je takzvané Triple F – family, friends, fools. Když to s nimi nevyjde, je to problém. Každý, kdo dělá crowdfunding a nedělá ho každý druhý měsíc, se tak trochu nenápadně spoléhá na to, že jeho rodina a kamarádi podpoří něco, co miluje a chce realizovat. Samozřejmě pokud jde o obrovský projekt nebo nějaký podnikatelský plán, pak rodina a přátelé nehrají takovou roli jako při malých projektech typu naší kampaně. No a blázni jsou chaotický faktor, který nelze ovlivnit, a který se prostě jednoho dne objeví a člověk dostane peníze jako blesk z čistého nebe. Je to jako přírodní katastrofa, která neničí, ale tvoří. Jenže když se tyhle skupiny vyčerpají, pak už není cesta, jak tu kampaň popohnat. Co se nás týče, my ještě tyto skupiny vyčerpané ani zdaleka nemáme – a to je plus. Možná přispějí, možná ne, ale zatím to nemůžeme s jistotou říct.
U nás zatím není crowdfunding až tak známý, mnozí ho nechápou a vyhýbají se mu. To naše šance na úspěch zase snižuje. Stejně tak nám je snižuje obskurnost, v níž je zahalený styl naší hudby a projekt jako takový. To jsou věci, s nimiž počítáme a které prostě nejde změnit. Co nám naopak šance na úspěch zvyšuje, je cílová částka 800 eur. To není zas tak moc. Stačilo by osmdesát lidí, kteří nám poslali deset eur. Taková částka nikoho nezbídačí. Když se nad tím takhle zamyslíme a spočítáme si Triple F našeho hudebního projektu plus nějaké fanoušky či zájemce, máme velkou šanci v kampani zvítězit. Samozřejmě je to teorie versus praxe.
Tahle možnost se určitě nabízí a já se nedivím, že to mnohé projekty dělají. Ostatně server dostane svou provizi, podporovatelé odměny a spolu s tvůrci i zrealizovaný projekt, na který ušetřili. Nikdo nepřijde ke škodě – vlk se nasytí a koza zůstane celá. Mně ale cosi v hlavě říká, že to není úplně čistý způsob, jak kampaň dotáhnout do úspěšného konce. Jako by to bylo jakési porušení pravidel, ačkoli jsem si vědom toho, že to tak úplně není. V každém případě je třeba myslet na to, že ne vždy se vyplatí poslat si zbytek. Server si totiž bere provizi v řádu procent z celé vybrané částky, takže by bylo strategické si to doplatit jen v případě, že zisk z kampaně bude vyšší než provize serveru. Například u nás si Startovač bere devět procent. Pokud vybereme 800 eur, znamená to provizi necelých 80 eur. Pokud bychom tedy vybrali méně než 80 eur, ještě ztratíme peníze. A také je třeba zvážit, zda se vyplatí financovat kampaň kvůli pár eurům.
Těžko říct, u které fanouškovské základny je pravděpodobnost přispění vyšší než u jiné. Platí však, že hudba je produkt, o jehož úspěšnosti hovoří zejména popularita. Z toho je zřejmé, že třeba hip hop má určitě větší šanci uspět v crowdfundingové kampani, protože jde o žánr, který má více fanoušků, je všeobecně známější a oblíbenější než ambient. Můžeme se na to ale podívat i z druhé stránky oddanosti fanoušků. Při kvantech lidí, kteří mají rádi hip hop, pop nebo rock, je oddanost nižší a pokud si album mohou poslechnout klidně na YouTube nebo si ho stáhnout, tak nad v zásadě nezištným přispěním mávnou rukou. Zato v dark ambientu, kde figuruje úzká skupinka nadšenců, kteří když objeví konečně něco, co se jich týká, to spíše podpoří jakýmkoli způsobem.
Po zkoušce sedíte s kapelou u piva. Máte příjemný pocit, že už jste př ...
Přemýšlíte nad vydáním nového CD? Seznamte se nejprve s možnostmi, kte ...
Dnešní možnosti uložení hudby jsou zdánlivě nekonečné. Spotify, Youtub ...
Je to tak pokaždé. Vždy před koncem roku je Váš zájem o naše služby obecně obrovský a nám to dělá velkou radost.
Bohužel naše kapacity na linkách, tiskových strojích, lepičkách a v kompletaci nejsou neomezené.
Protože chceme udržet kontinuální výrobu bez zbytečných zádrhelů, musíme drobně protáhnout dodací termíny na všechny kartonové obaly: digipacky, digifily, digisleeve a kartonové obálky a také na výrobu gramodesek
Jde řádově o dny (2 – 3 dnů) u kartonových obalů a o týdny (1 - 2 týdny) u výroby gramodesek. Toto platí až do odvolání.
Děkujeme za pochopení, Vaši trpělivost a shovívavost.