Jak spočítat finální cenu výroby audio nosičů během pár minut?
Po zkoušce sedíte s kapelou u piva. Máte příjemný pocit, že už jste př ...
Zamysleli jste se nad tím, jak se vlastně zvuk hudebních nástrojů a zpěv dostanou na médium, ze kterého je můžete znovu a znovu poslouchat? Jak je možné zachytit kouzlo okamžiku na drobnou pásku? Za vším stojí elektřina a magnetické pole. Na následujících řádcích si celý princip popíšeme podrobněji.
Představte si, že zpíváte do mikrofonu a hrajete na kytaru. Při zpěvu svými hlasivkami a dechem rozvibrujete vzduch kolem sebe – vytvoříte zvuk. Hraní na kytaru funguje velmi podobně, jen vibrace a tedy i výsledný zvuk vytváříte brnkáním na struny, které rozkmitá dřevěné tělo hudebního nástroje.
Mikrofon i kytarový snímač (zvláštní druh mikrofonu pro snímání zvuku z nástroje) mají malé magnety, které vibrují a produkují elektrický proud. Proud teče přes mikrofonní a kytarové kabely k záznamovému zařízení, poté k magnetofonu, kterým se pomalu pohybuje plastová páska. Elektrický signál vytváří v záznamové hlavě magnetické pole, které umožňuje záznam zvuku.
Co se ale během tohoto procesu děje v samotném magnetofonu?
Kazeta je plastový obal obklopující dvě rotující cívky. Kolem nich se namotá další dlouhý tenký kus plastu – magnetická páska, na kterou je zaznamenán zvuk. Páska je pokryta magnetickým materiálem, který obsahuje železo a reaguje, kdykoliv se přiblíží k magnetickému poli. Nejčastěji se využívají oxid železitý, oxid chromitý nebo ferit barnatý.
Magnetická páska začíná na zásobní cívce, motor na navíjecí cívce navíjí pásku kolem hlav, které obsahují kovové cívky. Elektřina posílaná do cívek v záznamové hlavě generuje malé magnetické pole. Když páska do magnetického pole vstoupí, magnetické částice na ní se vyrovnají v poměru k síle pole do různých vzorů podle hlasitosti a výšky zvuku.
Pokud chceme později nahrávku přehrát, převineme pásku kolem přehrávací hlavy. Vzor magnetických částic zaznamenaných na pásce zde vytváří elektrický signál, který se převádí zpět na zvuk. Uspořádání částic zůstává stejné, dokud nejsou vystaveny novému magnetickému poli – kazetu lze tedy přehrávat tak dlouho, dokud se neopotřebuje.
Poslední důležitou součástkou je mazací hlava, která pomáhá odstranit zvuk z kazety pomocí konstantního elektrického náboje. Při jejím průchodu dojde k „resetování“ magnetického materiálu na kazetě, čímž se vymažou všechny předchozí nahrávky.
Naviják, válečky a ramena pomáhají udržet pásku nataženou, když prochází hlavami, takže se pohybuje stejnou rychlostí.
Magnetofonové pásky byly vyvinuty společností Philips v roce 1963. Princip záznamu na kazetu byl znám již od 30. let 20. století, do té doby se však jednalo o nákladnou, náročnou a nepohodlnou technologii. Naproti tomu „nová“ kompaktní kazeta Philips byla levná, přenosná a společně se základním záznamovým zařízením ji bylo možné používat doma i v kanceláři.
Jenže Masaru Ibuka, spoluzakladatel japonské společnosti Sony, chtěl svou oblíbenou hudbu poslouchat i při dlouhých letech. Stál proto za zrodem vynálezu, který to umožnil: Sony Walkman. Přenosný kazetový přehrávač, který se propojuje se sluchátky, doslova otřásl zažitými konvencemi a umožnil hudbě vystoupit i mimo domovy nebo kanceláře.
Od té doby technologie pokročila výrazně kupředu. MP3 přehrávače vydané v roce 1997 a uvedení Apple iPod v roce 2001 byly jen dalším krokem na cestě k dokonalosti. Dnes již ani nepotřebujeme speciální zařízení jen k nahrávání nebo přehrávání hudby. Stačí nám obyčejný mobilní telefon. Magnetofonové kazety však byly prvním vynálezem, který lidem umožnil snadno nahrávat a přehrávat svou oblíbenou hudbu doma i na cestách.
Po zkoušce sedíte s kapelou u piva. Máte příjemný pocit, že už jste př ...
Za dvacet let jsme pomohli stovkám umělců přetavit jejich vlastní vize ...
Nahrávání hudby ve studiu není levná záležitost a kapele pak nemusí zb ...
Je to tak pokaždé. Vždy před koncem roku je Váš zájem o naše služby obecně obrovský a nám to dělá velkou radost.
Bohužel naše kapacity na linkách, tiskových strojích, lepičkách a v kompletaci nejsou neomezené.
Protože chceme udržet kontinuální výrobu bez zbytečných zádrhelů, musíme drobně protáhnout dodací termíny na všechny kartonové obaly: digipacky, digifily, digisleeve a kartonové obálky a také na výrobu gramodesek
Jde řádově o dny (2 – 3 dnů) u kartonových obalů a o týdny (1 - 2 týdny) u výroby gramodesek. Toto platí až do odvolání.
Děkujeme za pochopení, Vaši trpělivost a shovívavost.