V nákupním košíku máte: 0 ks
Košík je prázdný.

Být, či nebýt na Spotify?

home-background

Hudební streamovací platformy jsou fenoménem dnešní doby. Mít v ruce fyzický nosič je k nezaplacení, ale strach nemusíte mít ani z moderních směrů. Jaké výhody vám Spotify přinese a na co si naopak dát pozor?

Být, či nebýt na Spotify?

Moderní posluchač dává přednost pohodlnému a okamžitému přístupu k hudbě, naopak vlastnictví fyzického nosiče nebo mp3 souborů již takovou váhu nepřikládá. Streamování zvítězilo. Množství prodaných nosičů a stahování hudby pomalu klesá. Rozhodnete-li se streamování ignorovat, rozhodnete se pro život v minulosti. 

 

Jaké výhody přináší Spotify menším hudebníkům

Hudební streamovací platformy, jako jsou Spotify, iTunes, Pandora, Amazon Music, Google Play Music, Tidal, Deezer, iHeartRadio, pomáhají zvýšit dostupnost vaší hudby a paradoxně mohou dopomoci i ke zvýšenému prodeji fyzických nosičů. Dnešní fanoušek se stále častěji rozhodne pro nákup LP nebo CD až po opakovaném poslechu na své oblíbené streamovací platformě. A právě to představuje jeden z významných důvodů, proč se vyplatí zde být. 

 

Playlisty, playlisty, playlisty

Stále více umělců buduje svou kariéru prostřednictvím Spotify playlistů. Jde o běh na dlouhou trať, nelze očekávat okamžité výsledky, ale při odpovídající porci práce a vytrvalosti se nejedná o neproveditelný úkol. Samozřejmě že stále záleží zejména na kvalitě hudby. Song nevalné úrovně se do většího playlistu zkrátka a jednoduše nedostane. 

Další nezanedbatelný faktor spočívá v žánru. Některé z nich jsou zkrátka oblíbenější než jiné. Zjednodušeně řečeno, při umisťování hudby v playlistech mají větší šanci písně pozitivní, rychlejší, příjemné. Berte však tuto skutečnost s rezervou, protože neplatí absolutně. Na Spotify naleznete playlisty, které zaštiťují i velmi obskurní, okrajové žánry či seznamy orientované naopak na chmurné nálady. Pozitivních a příjemných se však vyskytuje větší množství a bývají poslouchanější. Rozhodně to neberte jako výzvu ke přizpůsobení vlastní tvorby. Jen se vyplatí s touto skutečností počítat.

Stále více umělců buduje svou kariéru prostřednictvím Spotify playlistů

 

Na Spotify existuje vícero druhů playlistů v závislosti na jejich tvůrci

  • Editorial Playlists

Playlisty, jejichž hudbu vybírá interní redakční tým Spotify. Tyto seznamy mívají často i miliony sledujících. 

  • Algorithmic Playlists

Automaticky generované playlisty na základě sběru dat o preferencích posluchače. Spotify tedy vytvoří seznam skladeb na míru přesně podle toho, jakou hudbu nejčastěji posloucháte. 

  • Personalized Editorial Playlists

Jedná se o jakýsi hybrid mezi oběma výše uvedenými systémy. Automaticky vzniká unikátní mix z algoritmických a redakčních seznamů skladeb pro zajištění osobního zážitku. 

  • Branded Playlists

Playlisty Spotify spravované třetími stranami. Patří mezi ně například vlivný hudební server Pitchfork nebo velké nahrávací společnosti, které tímto způsobem prezentují svou produkci. 

  • Personal Playlists

Osobní playlist můžete snadno vytvořit vy sami, propagovat jej a uvádět na své stránce umělce.

  • User Playlists

Playlisty provozované kterýmkoli z milionů uživatelů Spotify, včetně dalších umělců, blogerů a fanoušků.

 

Jak se do playlistů dostat

Někteří hudebníci a jejich skladby jsou přímo vybráni redakčním týmem Spotify, Apple Music nebo Deezer. Bez nadsázky tak přes noc získají tisíce posluchačů a samozřejmě i prudký nárůst příjmů ze streamů. Na velikosti projektu nutně nezáleží, protože kurátoři Spotify mají v popisu práce vyváženě kombinovat velká jména a začínající umělce. Závisí tak zejména na kvalitě singlu, což je bezesporu dobrou zprávou pro nezávislé hudebníky. 

I přes to všechno neexistuje žádný zaručený, rychlý a snadný způsob, jak si své místo na slunci vydobýt. Tipům a vhodným strategiím, jak do playlistů proniknout, se budu věnovat v samostatném článku příště. 

Kvalita singlu rozhoduje, což je bezesporu dobrou zprávou pro nezávislé hudebníky

 

Kritika Spotify a bojkot z řad velkých umělců

Odvětví streamování hudby, Spotify nevyjímaje, čelí kritice některých umělců a producentů. Ti tvrdí, že jsou nespravedlivě odměňováni za svou práci, protože klesá prodej hudby a zvyšuje se podíl jejího streamování. Spotify uvádí, že držitelům práv vyplácí mezí 0,00331 a 0,00437 $ za stream, tedy nejméně ze všech velkých streamovacích platforem. 

Orientační odměny za 1 stream (poslech) v roce 2020: 

  • Apple Music: 0,012 $
  • Tidal: 0,011 $
  • Amazon: 0,008 $
  • Deezer: 0,004 $
  • Spotify: 0,0035 $

Možná jste se setkali i s názory, že Spotify umělcům škodí, protože musí přizpůsobit hudbu náročným algoritmům, pokud chtějí maximalizovat výnosy ze streamů. Do jisté míry to tak skutečně je. Doba streamů navíc podporuje vznik stále většího množství hudby, čímž trpí její kvalita a dochází k posílení nerovnováhy sil v tomto odvětví a statu quo zaměřeného na muže. 

 

Několik zajímavých jmen, která Spotify opustila a jejich důvody

Prince

V roce 2015 Prince odstranil svou hudbu ze Spotify a všech ostatních streamovacích služeb kromě Tidal. Spotify vydalo prohlášení, ve kterém bylo uvedeno: „Vydavatel Prince požádal všechny streamovací služby o odstranění jeho katalogu. Žádosti jsme vyhověli a doufáme, že jeho hudbu co nejdříve přivedeme zpět.“  Prince byl velkým kritikem streamování. Umělcova hudba se na Spotify, Apple Music a dalších streamovacích službách znovu objevila v roce 2017, tedy přibližně rok po jeho smrti.

Taylor Swift

V roce 2014 Taylor Swift stáhla veškerou svou hudbu ze Spotify. Hudba je umění a umění je důležité a vzácné. Důležité, vzácné věci jsou cenné. Za cenné věci by se mělo platit,“  uvedla v příspěvku. V roce 2017 se však na platformu vrátila.

Další umělci, kteří Spotify dříve bojkotovali: Pink Floyd, The Beatles, Neil Young, The Black Keys nebo Coldplay

 

Tak být, či nebýt na Spotify?

Mou ambicí nebylo v tomto textu popsat celou problematiku streamovacích platforem. Prostor jednoho článku by rozhodně nestačil. Hlavním cílem bylo představit Spotify umělcům, kteří v tomto tématu stále trochu tápou. Tak tedy být, či nebýt na Spotify? Má odpověď je jasná – být (nejste-li Pink Floyd či Paul McCartney).

V dalším článku přineseme návod, jak svou hudbu snadno a správně dostat na streamovací platformy. Dále připravujeme přehled 10 kroků k maximálnímu využití potenciálu na Spotify.

 

Pomáháme hudebníkům a umělcům dosáhnout jejich plného potenciálu.

 

26 listopad 2020

Mohlo by se Vám líbit

Obsah košíku
Celkem:
Zobrazit košík
Vrátit se k nakupování