V nákupním košíku máte: 0 ks
Košík je prázdný.

Jak na veřejnou sbírku na nové album?

home-background

Nahrávání hudby ve studiu není levná záležitost a kapele pak nemusí zbýt finanční prostředky na její vydání ve fyzické podobě. Naštěstí se daří sbírkám, které mohou být dobrým způsobem, jak zacelit mezery v rozpočtu. Přinášíme vám přehled věcí, na které byste u crowdfundingové kampaně neměli zapomenout.

Jak na veřejnou sbírku na nové album?

To nejdůležitější na začátek

Ještě než sbírku vůbec začnete chystat, měli byste si ujasnit několik věcí: Máte už hotové mixy, které čekají na mastering, nebo se teprve chystáte do studia? Víte, kolik bude celé nahrávání stát? Chcete album vydat na CD, vinylu, kazetě, nebo na několika různých nosičích? Máte představu o množství? Kde proběhne křest? Kdo zpracuje grafickou stránku? Jaké je v kapele rozdělení funkcí? Kolik koncertů vás čeká v následujících měsících?

Crowdfunding spusťte v době, kdy už máte něco připravené: singl, videoklip, nebo alespoň grafiku svého nejnovějšího počinu. Zároveň ale nedoporučujeme otálet příliš dlouho, před samotným křtem budete mít plné ruce práce s dalším zařizováním. V čase sbírky byste také měli mít naplánované nějaké koncerty. Jasně si v kapele rozdělte odpovednost a úkoly. Stanovte si, kdo domlouvá koncerty, kdo drží kasu a jakým způsobem se postaráte o marketing.

Zamyslete se nad tím, jak velkou komunitu má kapela vybudovanou. Těžko vyberete půl milionu, pokud za sebou máte dva koncerty a jedno demo ze zkušebny. Špetka zdravého sebevědomí by vám však chybět neměla. Rozpočet připravte důkladně a započítejte do něj i náklady spojené s odesíláním odměn. Svého vyvoleného producenta se zeptejte na přibližný odhad ceny za celé nahrávání. V naší kalkulačce snadno zjistíte, jak vyjdou cenově různá množství jednotlivých audio nosičů a můžete tedy stanovit cílovou částku celého projektu. Nejdřív si ukliďte na pracovním stole a pak se do toho pusťte.

Spočítejte si cenu výroby CD, vinylu nebo MC v našem kalkulátoru

 

Správné nastavení crowdfundingové sbírky

Dalším krokem je výběr platformy. Hudebníci v Česku nejčastěji využívají HitHit, Donio a Startovač. Liší se výší provize, dobou trvání kampaně, procentuální úspěšností realizovaných projektů i podmínkami pro vyplácení odměn. Donio, které vám prostředky předá, jakmile dosáhnete alespoň na 25% cílové částky, se může jevit jako nejsnazší varianta. Je to ale zároveň platforma, která se specializuje na dárcovské, nekomerční kampaně, takže z její strany nemůžete počítat s velkou promo podporou. Také se vám může stát, že platba vašich příznivců neprojde kvůli technickým problémům. A to třeba i několikrát. I s tím musíte počítat a nenechat se drobnými neúspěchy vykolejit. 

V každém případě platí, že důležitější než zvolená platforma je správné nastavení a prezentace vaší sbírky. S tím vám pomohou specialisté, než váš projekt odsouhlasí ke zveřejnění. Připravte si kvalitní promo video, ve kterém představíte svůj záměr. Dostatečně podrobné, ale ne zbytečně dlouhé – ideálně okolo dvou minut. Udělejte také teaser pro sociální sítě a zvažte variantu v poměru 9:16 pro reels. Komentář si sami namluvte a natočte se u toho. Do prostřihů můžete použít archivní záběry z koncertů, zkušebny, nahrávání i života kapely. Vyberte ty nejlepší fotky. Vizuální prezentaci nepodceňte. Napište příběh, který představí váš projekt tak, aby mu rozuměli nejen vaši fanoušci, ale i potenciální přispěvatelé, kteří vás neznají. Nezapomeňte na případné úspěchy či hostující muzikanty a producenty. Podrobně popište, na co vybrané prostředky použijete.

Mezi odměny obvykle patří fyzické a digitální kopie nahrávky, merch nebo koncert kapely. Zvolte je pestré a zkuste být trochu originální. Vymyslet můžete limitované edice nebo nabídněte svou kreativní práci. Na výběr dejte vícero možností v nižších i vyšších částkách. Nezahlcujte však své fanoušky padesáti různými variantami. Obecné je vhodné nabídnout mezi deseti a dvaceti odměnami. Některé z nich můžete omezit počtem, ale dejte si pozor, aby součet nabízených odměn pohodlně překročil vaši cílovou částku.

CD Angatar Tvůj kamarád z GrónskaSvětlo světa spatřilo díky crowdfundingové sbírce i CD Angatar Tvůj kamarád z Grónska, které jsme vyráběli pár let nazpět. Grafický návrh studia Upupæpop je prostě úchvatný! 

Po spuštění kampaně práce rozhodně nekončí!

Připravili jste vizuálně podmanivou kampaň doplněnou poutavým příběhem a teď chcete dát konečně nohy na stůl a začít sklízet ovoce své práce? Tohle je jeden z nejčastějších důvodů, proč i velice dobře připravené projekty nedosáhnou na kýženou sumu. Ihned po spuštění projektu ho sdílejte. A to nejen na sociálních sítích kapely, ale i mezi přáteli a rodinou jednotlivých členů. Buďte osobní. Vysvětlete, co pro vás vydání nového alba znamená a co už jste pro něj všechno udělali.

Hned v prvních dnech byste měli dosáhnout na nižší desítky procent stanovené částky. Crowdfunding funguje na principu sněhové koule. Nejprve oslovíte svoje fanoušky a známé a na ně se budou nabalovat noví lidé, pokud je váš příběh osloví. Nezapomeňte se o spuštěné sbírce zmínit na všech koncertech, které během jejího průběhu odehrajete. Mluvte o ní v každém rozhovoru, byť by to byl lokální plátek nebo studentské rádio. Pravidelně své fanoušky informujte o průběhu kampaně a stavu chystaných nahrávek. Sdílejte fotky ze studia, ze zkušebny, zkrátka dejte svému okolí vědět, že chystanou studiovou nahrávkou žijete a pro úspěch projektu děláte maximum.

Zvažte také vhodné použití cílené reklamy. Nechte si s jejím nastavením poradit od někoho, kdo se tomu věnuje. A pokud se vám přes veškeré úsilí nedaří a zhruba v polovině nemáte ani čtvrtinu vybíraných prostředků, nevěšte hlavu, stále to můžete zachránit. Ozval se vám třeba pořadatel, že by vás chtěl za pár měsíců na té a té akci? Poproste ho, zda by vám peníze neposlal v rámci sbírky místo klasické faktury. Máte mezi známými úspěšné podnikatele? Oslovte je, zda by vám neposkytli menší sponzorský dar.

Crowdfunding je práce. Ale pokud ji odvedete poctivě, je to také nejlepší způsob, jak do rozpočtu přidat pěknou sumu a nemuset dělat kompromisy na výsledné kvalitě alba. A o to jde především. Po ukončení kampaně nezapomeňte poděkovat svým příznivcům a zapojte všechny členy kapely do rozesílání odměn. Bude to fuška. Hodně štěstí!

Osvědčená strategie sbírky k albu Bludička

Příkladem úspěšné crowdfundingové sbírky může být album Bludička od skupiny Tempus. Zpěvačka Linda se s námi podělila o několik postřehů:

  • Dali jsme si záležet na promo videu. Natočili jsme ho přímo v nahrávacím studiu a představili v něm nejen chystané album, ale také nabízené odměny a do prostřihů jsme dali záběry z videoklipu.
  • Příspěvky na sociální sítě jsme připravovali s dvouměsíčním předstihem.
  • Využili jsme veškeré kontakty, které jsme za roky působení nasbírali. Vedeme si databázi e-mailů našich fanoušků, které jsme oslovili.
  • Za pomoci profesionála jsme nastavili placenou reklamu na sociálních sítích a to hned po spuštění sbírky. S vynaloženou částkou jsme počítali při sestavování rozpočtu.
  • Někteří přátelé nám darovali předměty do odměn, a my jsme tak mohli připravit pestřejší nabídku. Na oplátku jsme našim fanouškům představili jejich práci.
  • Uspořádali jsme koncert na podporu sbírky, kde jsme ke vstupenkám rozdávali letáčky informující o chystaném albu.
  • Aktivně jsme dohlíželi na to, zda všechny platby proběhly v pořádku, v opačném případě jsme dárce kontaktovali.
  • Na svých sociálních sítích a také formou newsletteru jsme pravidelně informovali o průběhu kampaně a nově přidávaných odměnách.
  • Abychom mohli sbírku propagovat o něco déle a oslovit komunitu na chystaném koncertu, posunuli jsme původní termín konce, což nám Donio umožnilo.
Tempus - Bludička

 

6 říjen 2023

Mohlo by se Vám líbit

Obsah košíku
Celkem:
Zobrazit košík
Vrátit se k nakupování