Výroba CD a DVD - lisování, vypalování, potisk, obaly

Telefon: 739 076 217
Vyhledávání

Jak se digipack vyrábí? Za co vlastně platíte?

Seznamte se se všemi procesy, jejichž výsledkem je perfektní papírový obal na CD a DVD, obecně známý jako digipack.

Jsou to:

tisk laminace výsek lepení kompletace

Tisk digipacku


Grafika digipacku je tisknuta na běžných plochých tiskárnách, které dovolujjí tisk na karton. Ne každá tiskárna poskytuje tuto možnost, a proto ne každá tiskárna je vhodná pro tisk takového papírového obalu. Vzhledem k tloušťce užitého papíru může nastat problém se soutiskem barev. Zde jako důležitý prvek pro opravdu dobrý výsledek tisku poslouží chemický nátisk (chromalín) nebo digitální nátisk z nátiskové tiskárny, které pomohou obsluze tiskárny k nasavení jednotlivých barev soutisku a následnou kontrolu soutisku na všech hotových tiscích.

Tisk digipacku je realizován jednostranně. Jednotlivé panely oboustranně potisknuté vzniknou ohybem papíru a lepením. Tento technologický postup výroby digipacku má za následek že v místě hřbetu, na jeho vnitřní straně (myslíme místo mezi dvěma panely po otevření digipacku ) je standardně bílé. Ne vždy je bílá barva této vnitřní strany hřbetu žádoucí, ať již z důvodu grafického záměru a nebo jen proto, že se Vám bílá prostě nelíbí. Řešením je tisk na druhou stran kartonu pouze v místech, kde vznikne po výseku a lepení vnitřní strana hřbetu. Tisk tohoto místa může být realizován ve barvách CMYK nebo v barvách definovaných dle vzorníku Pantone. Ale pozor tato úprava má několik problémů:

  1. karton vhodný pro výrobu digipacku je na jedné straně leštěný (strana tisku) a na druhé straně ne, tzn. že výsledný tisk v místě vnitřní stran hřbetu se bude mírně lišit, protože se tiskne na nehlazený povrch kartonu.
  2. druhá strana kartonu není laminována, a toto také způsobí odlišnou barevnost vnitřní strany hřbetu oproti jednotlivým panelům digipacku
  3. budete-li chtít aby tisknutá grafika na vnitřní straně hřbetu plynule navazovala na tisk jednotlivých panelů, bohužel není toto možné bez akceptování minimálního posunu panelu vůčí hřbetu až o 1 mm z důvodu technologie výroby digipacku.


Povrchová úprava digipacku - laminace

Povrchová úprava tisků zvyšuje přidanou hodnotu výrobku a je také důležitá pro ochranu tisku a knihařské zpracování digipacku. Ve všech místech ohybu papíru by běžným užíváním tohoto obalu bez řádné povrchové úpravy došlo k praskání barvy, což nevypadá rozhodně dobře. Jako povrchová úprava se používá laminace - mat nebo lesk a také strojový lak, který ale nedoporučujeme. Laminace je pevnější a déle chrání papírový obal před praskáním tisku v místech ohybu při jeho běžném užívání - počítejte s tou nejlepší variantou, že následný uživatel vašeho CD či DVD titulu bude brát digipack do ruky denně a tak místa ohybu (hlavně ve hřbetu obalu) jsou extrémě namáhána i při nejšetrnějším užívání. Navíc cenový rozdíl povrchové úpravy strojním lakem je oproti laminaci je zanedbatelný, v řádech 0,20 - 0,60 Kč/ks bez DPH.

Kdy použít lesklé lamino a kdy matné?
Laminováním rozumíme pokrytí povrchu hotového tisku polypropylenovou či polyesterovou fólií. Tato fólie může mít různou tloušťku a může být lesklá nebo matná. Matná laminace je ideální pokud digipack má mít barvy "zatažené", dalo by se říct decentní a jemné. Například u digipacku, kde je grafika a sazba využívá bílého podkladu papíru a vše je v ostínech šedé, hnědé, atd (pozor není to podmínkou). Jako příklad uvádíme digipack vyráběný pro hudební projekt Magnetik - Laudanum, který jsme vyráběli. Užitá grafika navozuje dojem temna a pochmurna, což matná laminace dokonale podpoří. Barvy se po matné laminaci ještě více "zatáhnou". Naopak lesklá laminace "vytáhne" barvy do lesku viz např. titul pro skupinu The Bridgeheads - Things, kde lesklá laminace vytvoří pěkný žářivý dojem i když je použito černošedé škály barev nebo pro pestrou barevnou koláž jako v případě projektu Soil - In fields.
Dalším vodítkem je i naše zkušenost s oběma typy laminace, kdy matné lamino běžným užíváním obalu zanechává na sobě více stop (škrábance, otisky prstů, rýhy atd.) Lesklé lamino tyto problémy eliminuje.
Cenově je lesklé lamino výhodnější než lamino matné (matné je o cca 0,50 Kč/ks bez DPH dražší)

Výsek digipacku


Pomocí výsekové raznice, kterou tvoří ostré nože pro řez a tupé nože pro rylky (nůž v tomto místě papír nerozdělí pouze lehce nasekne, aby mohl následně vzniknout perfektní a plynulý ohyb papíru), se jednotlivé tisky oddělý z potisknutého a povrchovou úpravou opatřeného archu papíru. Raznici je třeba umístit do výsekového stroje a postupným nanášením archů dojde k výseku polotovaru pro další výrobu digipacku. Pro tuto část výrobního porcesu je bezpodmínečná znalost výsekových technologií a postupů pro přípravu archů (archová montáž) už před samotným tiskem, jako např. umístění značek, zajištění dostatečných spadů atd.

 

Lepení digipacku


V této fázi výroby digipacku již držíme v ruce polotovar, který je nutno "pouze" skompletovat. Mohli bychom říct, že už není třeba se obávat žádných komplikací, ale opak je pravdou. Co nám pomůže kvalitní tisk, dobře provedený výsek, když následné lepení je provedeno nedbale. Je to pak škoda. O čem mluvíme? O zhotovení jednotlivých panelů, které jak jsme již uvedli jsou vytvořeny ohnutím a slepením potisknutého papíru. Nyni Vás seznámíme se dvěma u nás používanými postupy lepní při výrobě digipacku.
Jde o bodové lepení a celoplošné lepení jednotlivých panelů. A zde dochází k určení výsledku celé práce.
Když použijeme bodové lepení, znamená to, že na nepotištěnou stranu umístíme v několika místech (bodech) oboustrannou lepící pásku, ohneme druhou stranu panelu a máme hotový panel. Je to jednoduché a rychlé. Výsledek ale odpovídá této jednoduchosti. Na panelech vznikne v místě ohybu vydutí při pohledu ze strany o délce až 1 cm, jednotlivé strany panelu nelze přesně k sobě přichytit, a tak je po otevření digipacku vidět až 2 mm posun hran jednotlivých stran panelu proti sobě. Na panelu je tedy vidět, že je vytvořen ohnutím a slepením papíru.
Celoplošné lepení oproti tomu vytvoří panel, který opravdu vypadá jako z jednoho kusu papíru a při dobré laminaci působí dokonce dojmem tisku na plast. Jak je toto možné? Na všechny nepotisknuté strany digipacku se nanese dostatečná vrstva lepidla po celé ploše, ručně se papír ohne a přitlací k sobě, následně je takto slepený digipack nechán pod lisem do zaschnutí lepidla. Výběr technologie je tedy na Vás.

Kdy použít bodové lepení a kdy celoplošné lepení panelů digipacku?

Rozhodnutí o typu lepní je nutné řešit před zadáním výroby, protože pro bodové lepení i celoplošné lepení používáme jiné vyseknuté polotovary (rozdíly jsou v setinách milimetrů, ale i přesto je třeba vědět předem, který typ lepení požadujete). Při bodovém lepení je výroba více automatizována, u celoplošného lepeni je vše ruční práce. A zde je první rozdíl, a sice v ceně. Cena je u celoplošného lepení vyšší i o 10 Kč/ks oproti bodovému lepení.
Dalším momentem pro rozhodnutí je čas výroby, protože dodací termín u bodového lepení je 10 dnů, u celoplošného lepení 14 - 21 dnů. (jedná se o nejzažší termíny, které lze upravit dle momentálního stavu výroby v daném časovém období).
Dalším omezením při volení typu lepení papírového obalu je užití ražby. Pokud je na panelu digipacku použita ražba, není možné volit celoplošné lepení z ůvodů technologických (po celoplošném lepení jde digipack do lisu a ražba by zmizela).
Jednoduše lze tedy říct, že bodové lepení je ryhlé a levné. Celoplošné je krásné a dokonalé ve výsledku, ale dražší a časově náročnější. Z našich zkušeností víme, že většina hudebních projektů, hradících si výrobu obalu z vlastních peněz, i přez dražší výrobu celoplošného lepení, mu dává přednost. Ví, že CD s perfektním obalem dokonale dokreslí časovou a finanční investici u tak náročného projektu jakým vydání CD je. Naopak komerční organizace, které použijíí digipack, jako lepší obal na CD a DVD, volí levnější a rychlejší výrobu, protože se jedná o nosiče, které rozdávají zdarma, jako například značka Davidoff. Ale jsou i vyjímky, kdy kapela potřebuje rychle a levně vyrobit digipack, volí pak bodové lepení a nebo obráceně sít exkluzivních hotelů naopak trvá na precizním knihařském zpracování digipacku, protože nechtějí, aby CD, které dávají zdarma zákazníkům vypadalo levně a kazilo dojem, a tak volí raději celoplošné lepení.

Kompletace digipacku s CD nebo DVD


Papírovou část digpacku máme hotovou a je připravena k umístění disku. Každý digipack pro umístění disku obsahuje tzv. tray, což je ta plastový polotvar, ve kterém je disk umístěn. Tray může být čirý, černý a nebo i bílý (bohužel bílá barva nebývá často skladem). Tray se umisťuje na panel lepením ve čtyřech bodech ( traye jsou proto upraveny). Stejně jako u lepení panelů i zde je možné traye umísťovat stojově nebo ručně. Při celoplošném lepení panelů, lepíme tray ručně.
Do vlepeného traye se umístí disk a digipack je připraven k závěrečnému zatavení do smršťovací fólie.

Musí být digipack zabalen do smršťovací fólie?

Ano musí. Nejen, že je vždy koncový uživatel ocení při obdržení či zakoupení CD v digipacku, to že má opravdu originál nikým nepoužitý, ale také s technologického hlediska je tavení do fólie nutné. Lamino, které je na povrchu obalu vytváří v místě hřbetu tah, který zapříčíní permnentní "otvírání" digipacku - jde o samovolné zvedání se jednotlivých panelů. Díky zatavení digipacku do fólie v zavřeném stavu, je na lamino v místě hřbtu vytvářen tlak a dojde tak v krátké době k "sesednutí" nebo naformování hřbetu. Proto určitě tavit do fólie.
Nyní jsme Vás provedli technologickými postupy tohoto papírového obalu a teď se zaměříme na přípravu podkladů k jeho výrobě

Výroba CD a DVD - lisování, vypalování, potisk, obaly

Zobrazit klasickou verzi webu

Děkujeme za Váš zájem o Jak se digipack vyrábí? Za co vlastně platíte? na AZCD.cz

Lisování CD | Vysvětlení užitých pojmů | Lisování CD - ceník | Lisování CD 80 mm / mini CD | Lisování CD vizitek | Lisování CD Extra | Balení CD | Tiskoviny, booklety | Potisk disků | Jak připravit podklady k výrobě | Výrobní termíny, doprava, platba | Reference | Lisování DVD | Vysvětlení užitých pojmů | Lisování DVD - ceník | Balení DVD | Tiskoviny, booklety | Jak připravit podklady pro lisování DVD | Potisk DVD disků | Výrobní termíny, doprava, platba | Reference | Vypalování CD | Vypalování CD - FAQ | Vypalování CD - ceník | Balení CD | Tiskoviny, booklety | Výrobní termíny, doprava, platba | Jak připravit podklady k výrobě | Reference | Vypalování DVD | Vypalování DVD - FAQ | Vypalování DVD - ceník | Balení DVD | Tiskoviny, booklety | Potisk DVD disků | Jak připravit podklady k výrobě | Výrobní termíny, doprava, platba | Reference | Potisk CD & DVD | Potisk CD a DVD | Technologie k potisku CD & DVD | Potisk CD ceník | Potisk DVD ceník | Obaly na CD a DVD | Papírové a fóliové obálky na CD a DVD | Plastové boxy | Papírové obaly speciální - digipack | Kontakty / O nás | Kontakty | Obchodní podmínky | Služby | Další služby | Výroba DVD authoring | Multimediální CD-ROM | Design & DTP | Filmy na DVD | TOP 10 | Vypalování CD | Mapa stránek