S jistotou a kvalitně od roku 2003
informace na tel.: +420 530 343 375 +420 513 034 043
Košík
Košík je prázdný.

Hudební rok v číslech: Jaké jsou aktuální trendy?

8 listopad 2017

Kolik lidí poslouchá hudbu online? A proč má pořád smysl nechat si vyrábět cédéčka? Díky celosvětovému posluchačskému průzkumu federace IFPI známe odpovědi na tyto i další otázky.

Mezinárodní federace hudebního průmyslu IFPI připravuje každý rok společně s agenturou Ipsos průzkum mezi posluchači po celém světě. Letos se opět zaměřila na třináct největších hudebních trhů na světě – Spojené státy, Austrálii, Mexiko, Brazílii, Kanadu, Francii, Německo, Itálii, Japonsko, Jižní Koreu, Španělsko, Švédsko a Spojené království. Zjistila přitom spoustu důležitých informací, které mohou být přínosné i pro české muzikanty.

Hudbě vládne stream

Nejzásadnější poznatek letošního průzkumu byla neustále rostoucí popularita streamovacích služeb. Zatímco v roce 2016 využívalo některou z nich 37 % posluchačů, loni vzrostl jejich počet na 45 %. Nejčastěji k poslechu hudby sloužily videostreamovací servery – to znamená zejména YouTube. Možná vás překvapí, že hned za ním následují služby pro placené audio streamování, které jsou už minimálně stejně tak populární jako ty bezplatné. Prémiové Spotify se tedy stává standardem.

YouTube populární i zrádné

Ze statistik to na první pohled vypadá, že YouTube je nejlepší místo, kam umístit hudbu, abyste oslovili co nejvíce posluchačů. Bohužel to ve skutečnosti není tak jednoznačné. Ačkoli počet návštěvníků na YouTube jasně převyšuje ostatní streamovací služby, k muzikantům se dostane jen minimum zisků z reklam při poslechu. YouTube vrací hudební komunitě ani ne dvacetinu toho, co platí například Spotify kapelám za poslech jejich písní. 

Další slabina YouTube je to, že se zde těžko objevuje nová hudba. Doporučení v pravém panelu spíše opakují populární videa a i statistika ukazuje, že 76 procent návštěvníků si zde pouští písně, které už znají. Na závěr ještě dodáme, že streamování je nejrozšířenější hlavně u mladší generace. Pokud se podíváme například na teenagery ve věku 13 až 15 let, zjistíme, že streamování využívá 85 procent z nich.

Cédéčka pořád frčí (a vinyly taky)

Nárůst počtu posluchačů, kteří si pouštějí hudbu na některé ze streamovacích služeb ovšem neznamená, že by fyzické nosiče ztratily svoji hodnotu. Zhruba polovina posluchačů si je stále kupuje, a to i mezi výše zmíněnou nejmladší generací. Při výběru formátu přitom vládnou cédéčka. Na paty jim ale šlapou alba, která si lze za poplatek stáhnout v digitální podobě. Třetí místo pak zaujímají vinyly. Ty sice už nemohou dominovat trhu, přesto si drží slušné prodeje a průzkum ukazuje, že zájem o ně nepolevuje.

Hudba v mobilu nehledí na věk

K poslechu hudby také slouží čím dál častěji chytré telefony. A to napříč všemi generacemi. Na mobilu v loňském roce poslouchalo hudbu 84 procent adolescentů ve věku okolo dvaceti let. V případě lidí okolo čtyřiceti let to bylo 60 procent a u padesátiletých používala mobil jako hudební přehrávač zhruba polovina respondentů. Největší nárůst mobilních posluchačů překvapivě nastal právě u střední a starší generace. To může sloužit jako argument pro muzikanty, kteří se doposud bránili digitalizaci své hudby z důvodu, že jejich posluchači moderní technologie nemají v lásce. Podle statistik už je očividně používá řada z nich. A každým rokem se bude tahle řada zvětšovat.

Mohlo by se vám líbit

Obsah košíku
Celkem:
Zobrazit košík
Vrátit se k nakupování