S jistotou a kvalitně od roku 2003
informace na tel.: +420 530 343 375 +420 513 034 043
Košík
Košík je prázdný.

DJ Opia: Že je Michajlov talent, bylo hned jasný

19 prosinec 2019

Producent, zvukový designér a režisér klipů DJ Opia se pohybuje na brněnské rapové scéně už od jejích počátků. V posledních letech ho ale bylo vidět víc než kdy dřív. Natočil skvělou sólo desku i několik videoklipů, ze kterých se staly hity. Bavili jsme se o tom, jak skládá, jak nahrává i o tom, jaká je spolupráce s raperem Michajlovem.

Hudbu si skládáš ve svém domácím studiu. Jakou používáš techniku a co považuješ za svůj nejlepší kousek?

Za celou dobu, co se aktivně věnuju hudbě, jsem toho vystřídal už vcelku dost. Vše začalo na PC. Tuším, že to byla nějaká 486ka nebo Pentium a různý prvotní trackery. To, jak začneš skládat elektronickou hudbu, myslím ovlivní obecně tvoje postupy do budoucna. Nicméně tím, že jsem začal dělat primárně hip hopový beaty, jsem se časem dostal ke klasice všech klasik – AKAI MPC 2000 XL. To mě docela bavilo a dodnes rád používám na tvorbu nejen rytmiky nějaké pady. V současné době mám doma Workstation Kurtzweil PC3 LE6 což je kombinace synthu, hudebních bank klasických nástrojů a padů. To si v realtimu nahrávám do Cubase, který pak používám na editování. Samozřejmě mixák. Mám už tisíc let Pioneer DJM-707 a jsem s ním pořád spokojenej. Pak gramofon Technics 1210 na samplování, skreče a různý experimenty. Ale třeba bude zítra všechno jinak. Člověk má nějaký postupy zajetý, ale to ho třeba časem naopak může kreativně svazovat. Někdy se vzbudím, mám chuť tvořit a říkám si, že to celý nahraju s nádobím z kuchyně a nejlíp na diktafon (smích)

Jak je to se softwarem? Které programy používáš pro skládání, úpravy a nahrávání?

Jak jsem podotkl, nejvíc používám Cubase. Edituju v něm vše, co si nahraju. Taky různý samply, zvuky. Používám ho, i když dělám hudbu nebo sounddesign k nějakým videím, je na to poměrně vhodnej. Občas využívám i VST instrumenty. Experimentoval jsem ale s většinou běžných DAW systémů – FL studio, Ableton, Logic, Reason. Dodnes na nějaký skicy používám Acid.

Kdyby ses mohl vrátit v čase a dát sám sobě pár tipů, jak začít jako producent - co bys udělal jinak?

Zajímavá otázka. Nutno podotknout, že když jsem začínal, nebyl internet a ty informace, jak to celý dělat, prostě nebyly. Respektive bylo extrémně těžký se k nim dostat. Nemohl sis pustit tutorial na cokoliv, co tě napadlo, tak jak je to dnes. Museli jsme to prostě všechno objevit a naučit se sami dle nějaký vlastní intuice. Rozhodně bych si ale poradil, abych se věnoval víc klasickému hudebnímu vzdělání. Osvojil si více noty, stupnice a určitě se a naučil hrát na co nejvíc hudebních nástrojů.

Kam podle tebe směřuje současná rapová scéna? Spousta zaběhlých věcí už se proměnila v klišé a v zámoří muzikanti čím dál víc experimentují. Jak to vnímáš ty?

Rapová scéna, potažmo celý ten žánr, prochází vývojem. Stejně jako všechno. Je to evoluce. Nelze dělat jednu věc deset tisíc let stejně. Respektive lze, ale vždy se najdou experimentátoři, kterým je ta škatulka malá a celý to posouvaj někam dál, jinam. V rapu je to poslední desetiletí hodně markantní. Dost to tu scénu polarizuje. Oldschooleři většinou nejsou schopní přijímat nový postupy a mlaďoši se diví, co to starší generace poslouchala za sračky. Normálka. Né, nechci to tak úplně generalizovat, je to samozřejmě složitější a vychází to z doby, ve které ta konkrétní hudba či výpověď vzniká. Samozřejmě hudbu taky, jako vždy, ovlivňují nový technologie a možnosti. Nemusím se třeba se vším úplně ztotožňovat, ale je potřeba být nad tím. Mládí vpřed! 

Už několik let spolupracuješ s Michajlovem. Jak jste se potkali?

Michala jsem tuším poprvé potkal na natáčení klipu pro jednu brněnskou partu, kde byl na hostovačce. Už tehdy jsem si říkal „Á, pozor, kadence!“ (smích). Pak vydal desku Obyčejnej chlapec, ještě jako Somar. Tam už bylo jasný, že tu máme velkej talent. A přes nějaký featy na Katakombách, což byla deska, kterou jsem celou produkoval, jsme se skámošili. Já pak chystal desku Jízdní Neřád, udělali jsme singl Hlavní nádraží, on si změnil jméno na Michajlov a už to jelo.

Jak probíhá vaše spolupráce? Kdo vykopne nápad na novou věc a jak pak pokračujete dál?

Paradoxně myslím, že každej máme trošku jiný hudební uvažování. Ale tím, že já ten rap v sobě budu vždycky mít a on není hlava zabedněná, z toho většinou vznikne snad něco zajímavýho. Například když jsem přemýšlel, že bych udělal nějakej studiovej živáč, věděl jsem, že to musí být s ním. Málokdo by to ve studiu takto na živo utáh. Tak vznikl klip Ústřední hřbitov. Jinak je to, řekl bych, klasika. Hraje si s nějakým nápadem a tuší, že by na to byl vhodnej beat ode mě, neboť mám už nějakej svůj rukopis. Stejně tak já, když tvořím nějakou produkci, už tak nějak vím, že by mi tam pasoval on. Takže si pak vyměníme nějaký pohled na věc a jdeme na to.

Kromě muziky taky režíruješ videoklipy. Tvůj nejnovější klip Slovo chlapa reflektuje nástup Michajlova do vězení a setkal se s fantastickou odezvou. Připravuješ teď něco dalšího - třeba hned potom, co se Michajlov vrátí na svobodu?

Jasný. Já tedy nejsem primárně režisér. Ale video mě nejen baví, ale i živí. Měl jsem firmu na tvorbu videoobsahu, kde jsem získal spoustu zkušeností, který teď můžu zužitkovat ve vlastní tvorbě.

Kam chceš směřovat do budoucna - věnovat se spíš hudbě, nebo videu?

Pravda je, že režie a celá produkce kolem toho mě baví, ale je to dost často hodně složitý. Buď nemáš dostatek prostředků na to, naplňovat nějaký svoje vize, nebo je to všechno z mnoha důvodů jeden velkej kompromis. Nicméně hledat ty cestičky, jak to vše přece jen udělat, je dost kreativní proces, a to mě vcelku naplňuje. Asi bych to nedělil striktně na buď hudba, nebo video. Ono to jde stejně vše ruku v ruce, takže tak nějak tuším, že celkově se budu v budoucích letech pohybovat prostě na poli audiovizuální tvorby. Jestli to budou víc klipy, film obecně nebo hudba či sounddesign – to ukáže čas.

Mohlo by se vám líbit

Obsah košíku
Celkem:
Zobrazit košík
Vrátit se k nakupování